Instruktion

Även om min engelska inte är vad den borde vara så har jag med hjälp av en vän på nätet kommit fram till att jag har gjort helt fel.
Min engelska är inte så bra men jag kunnat tyda med hjälp av bilder att rodret ska klyvas, det är helt enkelt två halvor som är limmade mot varandra.
Problemet om hur man ska lösa det med det röret säger dock inte instruktion. (eller så förstår jag det inte)
Men bara det att man kan lösa det från nedansidan var en ny vinkling av problemet.





Sen finns det ett annat alternativ, det är att inte ta bort röret utan täta kring röret med silikon.
Kanske håller det en säsong, måste köra ett prov på det här hemma så jag inte sjösätter

Kommentarer
Postat av: Anders

Jag tror inte du ska klyva rodret. Roderaxeln sitter väl fast i röret ändå? Men du måste nog försöka få bort den gamla bussningen kring axeln och skaffa en ny. Det är ju bussningen som tätar roderaxeln och det är nog bussningen som fastnat mot axeln så att rodret inte fungerar. Själva röret kan du nog täta med sirkaflex, som du är inne på.

2009-09-15 @ 21:44:29
Postat av: oceanplurra

Tro inte heller du ska klyva rodret. Är det sprucket? Jag fixade mitt roder genom att plasta om det med flera lager glasfiberväv och polyester efter att ha slipat ner det ordentligt.



Och vänta nu ! Det är väl inte genom bussningen som det är otätt? Vattnet rinner väl ned mellan röret och plasten där det går igenom skrovet ? Bussningen har ju också funktionen att hålla roderaxeln på plats inne i röret och att axeln rör sig på ett bra sätt.

Läckaget har du nog pga antingen upprostat rör eller eller dålig tätning längst ner mellan rör och plast där röret går igenom och är skruvat med två muttrar, en på utsidan i vattnet och en på insidan.

Så såg det i alla fall ut på min Hurley 18.

Sen tror jag inte du ska använda vanlig silikon utan istället Sikaflex. Nr 291 brukar vara bra i såna sammanhang.



http://www.sika.se/sikaflex-291_.asp



Bra vid genomföringar.



allt gott,

Leif, Gbg

2009-09-17 @ 11:10:16
URL: http://oceanplurra.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0