Yngsta ensamseglaren än så länge.

Mike Pernham var den yngste som seglat jorden runt, 17 år hade han hunnit bli när han återigen fick se Englands kust.
Han hade tänkt göra den klassiska resan runt de fem hornen men pga tekniska problem fick han vid flera gånger gå in i hamn.




Mike gjorde sin segling på en stor 50 fotare, så inte något intresse för Midgetsegling där inte :))


Källa DN

Totalt har inte mer än 250 personer seglat ensamma jorden runt.
Och betydligt färre som gjort det utan att gå iland.
Den förste som lyckades segla ensam jorden runt non stop var Robin Knox Johnson på 60 talet.

Den första svensk att segla jorden runt var Göran Cederström med sin Tua Tua, dock inte non stop.
Det finns ännu ingen svensk som seglat non stop jorden runt.

Väntan

Trött på denna väntan.
Sitter liksom i en rävsax, jag vill ha hem båten, Marinan vill bli av med båten och Tommy vill ha en körning till Dragsmark så han kan ta med Sally istället för att köra tom hem.

Ser inga alternativ och otålig börjar jag bli

//Janne

Träffar

Hej
Blev glad över att kika på statistiken, så många träffar och så många läsare, nej det hade jag då inte räknat med.
Tack också alla som lämnat respons oc hjag hoppas flera utaver stannar som vänner.



Sänder med ett kort av Sally.

//Janne

Bilder på min båt

Har idag varit ute och kikat till Sally.
Passade på att ta lite bilder som jag lägger in här nedan.



















Seglat Björlanda-björkö T.o.r

När jag blev sjuk för två år sedan, så tappade jag mycket.
Närminnet blev sämre, talet, gången, och framför allt balansen
Därför var det en stor upplevelse  när jag igår klev ombord på min morbrors båt
för att segla ut med honom en sväng ut mot Björkö (Hemmahamn är Björlanda kile).
Förmågan att simma och cykla har ju försvunnit helt  men det gick att komma ombord även om
Det var ett krampaktigt kramande i rullfocken och staplande  över däck innan jag når säkerheten i sittbrunnen.

Blev sedan en härlig seglats.
Två timmar kryss ut och sedan en timma läns tillbaka
med goda laxbaguetter.

Var SV vind 6-8 m/sek

Jag har visat för mig själv att köpet som jag gjort är något som jag kommer att klara av

NU väntar jag bara på att komma igång med min båt.

Ingen Sally, än.

Går in på tredje veckan nu som jag väntar att få hem Sally.
blivit trött på att vänta, men har inte något val, inget som är genomförbart ivarjefall

Fast segla blir det, i morgon.
ska hänga med ut och segla med min morbror som har en Comfort 28.

//Janne

Tua Tua och långfärdseglare

Göran Cederström, 70 talet, uppror mot gänse sätt att rese.
Boken om Tua tua och Göran var den första. Ett minne ur boken var när han i Pappete hamn på franska nationaldagen hissade  ett par kalsonger istället för tricoloren, detta som protest mot kärnsprägningarna och sättet Fransmännen hade sin överhöghet

Jag tror inte jag missat en bok om långsegling sedan dess.
En del trollbinder mig och inspirerar mig, en del är rätt tråkiga, känns liksom att seglaren skrivit en bok för han behöver pengar mer än att beskriva segling och känslan av att segla., fast de flesta böcker känns ändå bra.

Nu gar 17 dagar gått sedan jag blev båtägare, börjar kännas lite jobbigt att vänta på båten.
Men det står inte i min makt säga när det ska bli, det hänger på när Tommy får ett lass som han ska lämna i Draksmark och han sen tar med min båt tillbaka istället
Pengar är klart, vaggan är färdigbyggd och nu så är det bara Tommy som jag väntar på.

Att ge sig av för att fly, det är ingen bra orsak, därför väntar jag, tar en dag i taget.
Att fly till sjöss i en liten båt så kom ihåg alla det som misslyckas.
Att därför förbereda sig både materiellt och kunskapsmässigt är A och O.

Trots att jag seglat mycket, läst mycket, så kommer hösten att ägnas åt både praktiskt jobb  såväl som studier.
Ska ta och ta allt från grunden och börja på förarintyget eller kustskepparen för det kanske är så att jag har mer kunskap kvar än jag tror.



Bildkälla
.

Vax

I förrgår tog jag upp frågan om att måla friborden på Sally.
Fick både kommentarer på det samt mail.
Samtliga var negativa till att måla friborden, en var positiv, men han menade på att man skulle lämna in båten till en billackeringsfirma som lackar för ett pris som nog skenar iväg lite för mycket.

Så det blir att policha båten och laga de skador som finns med toppcoate som finns på att köpa på biltema.

Någon som har förslag på bra cleaner, polich och vax?

//Janne



Bildkälla

Milo Dahlmann,

Min båt har blivit en del av mig.
Hon står för både glädje och besvikelse.
Men mest av allt för hopp och möjligheter.

Det säger Milo Dahlmann, som nu är på väg. För andra gången är målet att segla till Antarktis på egen köl.





Hon har försökt en gång tidigare, för 12 år sen. Då blev hon den första svenska kvinnan som ensamseglat över Atlanten. Men Antarktis nådde hon inte.
Hon kommer mycket väl ihåg sorgen och känslan av hopplöshet då. Men en dag för sju år sen bestämde hon sig för att göra ett nytt försök. Sen dess har hon utbildat sig, jobbat, sparat och levt snålt med siktet inställt på den här andra resan.
Hon har på egen hand sparat ihop närmare 1.5 miljoner kronor som har gått till hennes specialbyggda stålbåt Artemisia II.
Den 22 juni lämnade hon Stockholm, med bättre utrustning och mer mentalt förberedd än förra gången.

Alla kan påverka sina liv mycket mer än vi tror, säger Milo, som inte har gett upp sina drömmar om havet, Antarktis, den stora harmonin och lyckan i att baka bröd mitt på Atlanten.

Hör mer på P1 kl 20.00 idag torsdag 13/8
Finns att hämta  som mp3 fil

International / Hempel

             Färg

När man surfar runt på sidorna på nätet blir man inte klok på vad som gäller färger.

Vilket fabrikat ska man välja?

Vilken metod ska man välja?
1-komponent eller 2-komponent?

Ska man gå efter vad de säger i färgaffären så är det 2-komponent, men läser man te x Hempels reklam så är det 1-komponents färg man ska ha till friborden.

Det kanske är så enkelt att man ska lägga pengarna på en cleaner och polera, fast krakeleringarna tar väl knappast något.

Hör gärna av er ifall ni har erfarenhet kring dessa frågor.

Nya finesser på bloggen. (Updates also in English)

Jannes dotter Hanna som skriver.
Håller på med uppdatering på här på bloggen, bla. till höger på menyraden kan ni se lite små förändringar, de två som ni har mest nytta av är Twitter & Översättningsprogrammet.

Twitter är en direktlänk till mobilen där pappa kan uppdatera när han vill via sms, vilket då är väldigt passande när han är ute och seglar men även då han skickar gratis sms via sin telefon =)
Självklart blir det inga långa inlägg utan mer "statusen".

Översättningsprogrammet är inte så komplicerat, välj bara språk så uppdateras bloggen efter det,
Dock är det googles översättningsprogram och där är inte gramatiken 100 % rätt men skyll det på google =)
Så, följ farsan å båten nu!

/Hanna


ENGLISH: Now you can read Jannes blog on any language you like! Just change the setup in the meny on the right side under "Google översätt" which means translation.
He will also update on Twitter on the meny, but that is just in swedish!





Respons??

Vad "ska" man skriva i aktern??
på sidorna är det klart hur jag skriva och ha det.

1.Antingen så anger jag ingenting i aktern, bara namnet
2 Eller så anger man den hamn som man har hemma (Sally af Dragsmark)
3 Eller så skliver jag där jag bor.(Sally af Lilla Edet)



Tacksam om jag får respons på detta inlägg

Tisdag 11/8 med regn

Blir inte något långt inlägg idag.

Förmiddagen var ok, men eftermiddagen så har det bara regnat.
Har givit efter för grabben, han får måla vaggan röd (lasyrfärg)
Jag tycker det lite väl överkurs.

Kvällen har jag ägnat åt att gå runt på nätet och läsa
Bra för att lära och ev kan man få någon att byta ideer.



bildkälla

Ingen båt

Ingen båt i sikte under fredagen

Tommy lyftare hörde ej av sig igår.
Det innebär att han inte hade en körning som var tom från Dragsmark

Idag lördag tror jag inte det blir

Så det är att luta sig tillbaka och vänta. fast lite planering samtidigt.


Interiört
(ej i kronologisk ordning)

  • slipa och lacka inne i ruffen
  • slipa och lägg på epoxifärg.
  • Installera elsystem
  • köp och installera spritkök
  • Nya gardiner
Exteriört

  • avbärarlist, slipa och olja.
  • Namnbräda
  • Slipa och lacka relingen
  • slipa och  lacka reling till sittbrunn.
  • måla på däcket
  • Måla fribord
  • Gå över rigg
  • Gå över segel
  • Fixa mantåg
  • Måla snobbrand.
  • Måla botten

Vagga

Torsdag den 6/8 så gick tiden till att snickra ihop en vagga till Sally.




Den som står planläggning och även merparten av jobbet, är min gode vän Arnold.
Min son Olle hjälpte också till att bygga vaggan.

Nu är det klart för Sally att komma hem.
Lyftar Tommy kanske skulle köra i morgon, fredag.



//Janne

Hurley 18

Min Hurley 18 heter Sally

Begagnad midgetcruiser -det ekologiska sättet att nästan gratis beträda världens största vildmark..
                                                                                                                                     "Oceanplurra"

Fakta om Hurley 18

Hurley 18 Test

Hurleys klubb

sailguide.com

Segel till Hurley 18

BYGGD: 1969 på Hurley Marine i Plymouth, UK.
Hurley 18 serietillverkades mellan 1963-1975 och byggdes med Lloyd-specifikation.
Konstruktör/designer var Ian Anderson.
Ett flertal har seglats över Atlanten, till Grönland, över andra stora hav och visat sig vara en av de mest sjödugliga serietillverkade midgetkryssarna i förhållande till sin ringa storlek.

LOA: 5,90
BREDD: 2,0
DEPLACEMENT 1,1 ton
BALLAST: bly långköl 0,5 ton
SEGEL: 2x stor med rullrev, genua, stormfock

Oceanplurra

Byta Namn?

Många anser att det innebär otur att byta namn på sin båt?

Själv hör jag inte till den skaran utan kommer att ha namnet Sally

Mina tidigare båtar

Maja 1, en segelsnipa från orust, byggd 1939.
Vi byggde på kölen och nytt segel.
Vi (kompisen och jag) köpte henne från Orust för femhundra kr.

Det var med Maja 1 som jag "smet iväg till Skagen.



Maja 1 vårrustad på 70 talet




Maja 2 var en stjärnbåt byggd på Kungsviken

Hon har 66:ans rigg inkl spinnacker.



En fotogenlampa och två madsrasser så låg havet öppet



Sembla
En Stor-Triss MK2
Byggd 1977
Seglade många fina turer längs bohus och Norska kusten











Framkoster som min morfar var delägare i vid början av 1900 talet.
Hon såldes 1942 till Malmö



Blivit med båt

Fredag den 31/7 så blev jag med båt.
19.30 på kvällen skrev jag på kontraktet som gjorde mig till båtägare.
Båten heter Anne 2 och är en Hurley 18 och ligger i Dragsmark, bohuslän
Det var 28 år sedan sist det begav sig med "Sembla" och innan dess "Maja 1"  och  "Maja 2".

Primärt kommer detta att va en blogg som följer upp arbetet på min Hurley 18



RSS 2.0