Framnäs

Lättvind - en Framkoster som ägdes av min morfars bror Nils. Även min morfar var med ute och seglade henne.

På den tiden var det  ju inte fråga om några långa semestrar till sjöss, utan mer segling i vattnen runt Göteborg.
Lättvind gjorde dock några längre seglingar, en till Köpenhamn och en till Oslo. Detta för att vara med i regattor.
Morfar nämnde aldrig hur det gick så jag antar det inte blev några bättre placeringar.


Hon såldes 1942 till Malmö.



Lättvind var 8.60 m över stäv och bar en segelyta på 49.5 kvadratmeter uppdelat på - stor 31m, fock 14m
samt en klyvare på 4.5 m.
(På bilden är det Nils stående längst till höger och morfar sittande snett nedanför).



Framnäs ligger på på sydspetsen av Björkö utanför Göteborg .

Segelsällskapet FRAM bildades år 1896, och har hamn på Framnäs, Björkö. Kännetecknande för "frammare" är vårdande och engagemang för de s k Kosterbåtarna.
(Extern länk): http://www.ssfram.com/



Natt och dag, vinter och sommar är den över mig- den dragande känslan efter havet.

Kommentarer
Postat av: oceanplurra

Härliga bilder ! Blir ibland sugen på en K6:a , däremot inte sugen på allt jobb med en sådan. Har en kompis på Björkö som varit medlem i Fram, numera seglar han Vinga 25.....PRO-julle som han kallar den



/leif

2009-09-27 @ 13:29:07
URL: http://oceanplurra.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0