Tua Tua och långfärdseglare

Göran Cederström, 70 talet, uppror mot gänse sätt att rese.
Boken om Tua tua och Göran var den första. Ett minne ur boken var när han i Pappete hamn på franska nationaldagen hissade  ett par kalsonger istället för tricoloren, detta som protest mot kärnsprägningarna och sättet Fransmännen hade sin överhöghet

Jag tror inte jag missat en bok om långsegling sedan dess.
En del trollbinder mig och inspirerar mig, en del är rätt tråkiga, känns liksom att seglaren skrivit en bok för han behöver pengar mer än att beskriva segling och känslan av att segla., fast de flesta böcker känns ändå bra.

Nu gar 17 dagar gått sedan jag blev båtägare, börjar kännas lite jobbigt att vänta på båten.
Men det står inte i min makt säga när det ska bli, det hänger på när Tommy får ett lass som han ska lämna i Draksmark och han sen tar med min båt tillbaka istället
Pengar är klart, vaggan är färdigbyggd och nu så är det bara Tommy som jag väntar på.

Att ge sig av för att fly, det är ingen bra orsak, därför väntar jag, tar en dag i taget.
Att fly till sjöss i en liten båt så kom ihåg alla det som misslyckas.
Att därför förbereda sig både materiellt och kunskapsmässigt är A och O.

Trots att jag seglat mycket, läst mycket, så kommer hösten att ägnas åt både praktiskt jobb  såväl som studier.
Ska ta och ta allt från grunden och börja på förarintyget eller kustskepparen för det kanske är så att jag har mer kunskap kvar än jag tror.



Bildkälla
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0