Roder

Lika bra att börja där man vet det är problem.
När jag började ta rodret åt ett håll så gick det runt, men inte på det sättet det skulle.
Hela höljet inkl mutter snurrade då, tanken är att endast roderaxeln ska kunna rotera (tror jag)!?
Trodde att axeln blivit skev vid upptagning av båten.



Om man tittar på bilden ovan så ser man längst ned en "mutterliknande" denna är det som snurrar runt.

Jag tog den största skiftnyckeln som jag hade (Megastor) så fixerade jag den samtidigt som jag vred på rodret.
Ibörjan hände ingenting, sen ingenting och tillslut så började roderaxeln röra sig samtidigt som axelhöljet var stilla.

Efter några timmars vickande så kunde jag röra roderaxeln utan att höljet följde med :))

Kanske är det så man får göra, ett annat alternativ är att spärra roderhöljet mekaniskt genom en klämma, vet inte om det kan funka, men kanske!?

//Janne

Kommentarer
Postat av: Anonym

vist är den;)

tycker jag med:D

2009-09-06 @ 17:24:25
URL: http://deity.blogg.se/
Postat av: Anders L

Hej, jag tror du måste fixera det yttre järnröret med en rörtång ínne luckan. Sedan får du rucka på rodret. Om du håller i muttern är jag rädd att det yttre höljet skruvar sig upp eller ner i muttern med sina gängor. Längst upp och längst ner på den intre roderaxeln sitter en bussning i nåt slax kompositmaterial. Den bussningen måste vara tajt, så att det inte läcker in vatten där. Jag tror denna bussning har låst fast sig mellan det yttre järnröret och själva roderaxelmn, jag tror det är här man måste få loss den.

2009-09-07 @ 13:55:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0