Ensamseglare

Alltsedan den irländske munken Brendan år 551 gav sig av sig ut för att finna paradiset och via Bahamasöarna tog sig till Florida, allt sedan dess har människor gett sig ut på seglatser.
Den först dokumenterade ensamseglaren var Josh Slocum, konkurens på havet, tävlingar och rekord när det gäller ensamsegling var okända begrepp.

Slocum skrev: Det underbara havet fängslade mig att kämpa mot elementen är ingen barnlek, när havet på sitt storartade humör.
Mina dagar var fyllda av lycka vart än mitt skepp seglade.



Den man som skrev detta var inte ute efter att slå några rekord, inte på att komma med i någon statestik.

Slocum byggde om gammla Spray för 554 dollar och blev den förste i "modern" tid som seglade jorden runt.
Men sen efter att ha klarat det och skrivit sin bok så gick det utför med honom.
Han anklagades för våldtäkt på en flicka och fick 48 dagar i fängelse.
När han sen blev fri styrde att ut på havet för att aldrig bli funnen.

Att läsa och ensamseglingar är inte bara spännande och lockande läsning, det blir för flera ofta vemodiga slut.

Nigel Tetley som var den första att segla jorden runt med en flerskrovsbåt, han blev aldrig riktigt anpassad till samhället efter det han kommit tillbaka utan hängde sig

Jag vill med detta inte påstå att det går illa för alla som seglad jorden runt, men det kräver mer än man kan föreställa sig .

Det finns många som seglad jorden runt och sedan gjort det igen och ingen som vår svenska Kurt Björklund som gick bort för några år sedan, hans båt finns dock att beskåda på Råå sjöfartsmuseum

Ska inte skriva mer nu i ämnet.



Kommit hem från sjukhuset efter nästan två veckor, men nu ligger sockret bra och jag vet vilka insulindoser jag ska ta.

Kylan börjar komma och hösten är verkligen här.
Ska i veckan köpa olja och lack och sen plocka in lucka efter lucka och slipa, olja och lacka, ingen stress med detta jobb.
Sen ska jag färdigställa bordet som jag ska bygga.

//Janne

Kommentarer
Postat av: Emmelist

kommer bättre bilder snart :D

2009-10-10 @ 14:49:20
URL: http://emmelist.blogg.se/
Postat av: elina

har missat att du varit sjuk (bortrest. Ta nu hand om dig och var stenhård med mat och motion. Vet hur det är, min syster var diabetiker.

2009-10-10 @ 21:17:08
URL: http://blogg.iniskogen.se
Postat av: oceanplurra

Skepp ohoy, och välkommen tillbaka !

Lustigt, jag har precis läst om Joshua Slocums "Ensam seglare runt jorden". Otroligt fascinerande bok, med det är som du skriver, många av dessa män slutar sina liv ganska trist.



Vore kul att se bilder från ruffen sen när du plockat ur inredningen, jag gjorde aldrig det på min H18



/leif

2009-10-11 @ 11:27:56
URL: http://oceanplurra.blogspot.com
Postat av: Simone

Sv: Vad skönt att höra! hoppas du slipper sjukhuset nu framöver :)

2009-10-11 @ 14:30:08
URL: http://fattybom.blogg.se/
Postat av: Anonym

vad härligt det måste vara

2009-10-12 @ 18:36:54
URL: http://anwb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0